Географія 6 клас


Тема: Вітер: причини виникнення, напрям, сила, швидкість. Утворення бризу.
Мета: сформувати знання про вітер і причини його утворення; дати уявлення про основні характеристики вітру (напрям, сила, швидкість) та метеорологічні прилади, завдяки яким їх визначають; розвивати практичні вміння будувати та аналізувати рози вітрів; сприяти розумінню учнями важливості спостережень та вивчення вітрів; виховувати уважність, акуратність, відповідальність.
Обладнання: атласи, підручники, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: називати причини утворення вітру, місцеві вітри, прилади для спостереження за вітрами, аналізувати та будувати рози вітрів, пояснювати важливість спостережень за вітрами.


ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

«Назвіть зайве поняття» та поясніть свій вибір. С

- Роса, дощ, сніг, злива. (Наведені опади в рідкому стані)
- Роса, дощ, град, злива. (Наведені опади випадають із хмар)
- Роса, іній, дощ, туман. (Наведені опади які виділяються з повітря)
- Іній, паморозь, сніг, роса. (Наведені опади в твердому стані)
- Опадомір, снігова рейка, барометр. (Наведені прилади для вимірювання кількості опадів)
- Сахара, Атакама, Долина смерті, Черрапунджі. (Наведені приклади найпосушливіших місць на Землі)

Прийом «Проблемне питання» С

1. Чому в областях зниженого атмосферного тиску випадає багато опадів, а в областях підвищеного атмосферного тиску — мало?

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Дивуй»
На індійські селища, розташовані недалеко від річки Брахмапутри, ринула злива, але разом з потоками води з неба падала ... риба. Цей факт був підтверджений вченим Джеймсом Прінсіпі, який виявив кілька рибок розміром близько 6 см в латунній воронці дощоміра, що стояв у саду.  В Америці в 1892 трапився злива з вугрів. У 1608 р. у Франції над містечком Прованс несподівано випав «кривавий» дощ, що дуже налякало населення. Траплялися й інші «кольорові» дощі. 31 брезня 1847 р. в Шембрі (Франція) пройшов «білий» дощ.
Що ж є причиною таких явищ? ТЕМА С

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Що таке вітер
Прийом «Мозкова атака». Варіанти записують на дошці.
Прийом «Найкращий вибір».
Аналіз запропонованих варіантів, формулювання остаточного визначення вітру.
Висновок 1. Вітер — це рух повітря в горизонтальному напрямку із зони В тиску до зони Н тиску.

2. Причини утворення вітру
а) Аналіз схеми «Утворення бризу» в підручнику ст. 134, §34. С

б) побудова логічного ланцюжка. С

Нерівномірне
прогрівання повітря

Нерівномірне
нагрівання земної
поверхні

Утворення областей
високого та низького
тиску

Рух повітря з областей
високого тиску в область
низького тиску


Вітер
 












3. Прийом «Робота в групах» ст.135
Характеристики вітру та прилади для їх вимірювання С
Напрямок вітру визначають за допомогою флюгера та називають за тією стороною горизонту, звідки дме вітер (наприклад, з півдня — південний вітер). Напрямок вітру змінюється залежно від зміни атмосферного тиску.
Вітер характеризується швидкістю, силою та напрямком. Швидкість вітру вимірюють у метрах за секунду. Чим більша різниця між тиском, тим вітер сильніший. Швидкість вітру можна визначити за допомогою анемометра.
Силу вітру оцінюють у балах від 0 до 12 (шкала Бофорта) флюгер залежно від дій вітру на земній поверхні (наприклад, 0 балів — штиль, 3-слабкий, 6-сильний,
9-шторм,
12 балів — ураган,
смерч

4. Використання енергії вітру
Прийом «Власні приклади»
Наведіть приклади, як люди використовують енергію вітру.
Демонстрація слайдів презентації. С
Упродовж століть люди використовували енергію вітру, будували вітряки, які мололи зерно та качали воду. Вітер наповнював вітрила морських суден під час подорожей.
Сьогодні енергію вітру використовують для вироблення електроенергії вітряними генераторами.  + РОБОТА ВІТРУ

ВІДЕО
5. Роза вітрів (робота з діаграмами С)
Наочне зображення вітрів різних напрямків у певному пункті за певний проміжок часу демонструють за допомогою діаграми рози вітрів. Діаграма являє собою чотири лінії, які вказують основні та проміжні сторони горизонту.
За результатами спостережень на лініях від точки їх перетину в масштабі відкладають кількість днів, протягом яких дув вітер певного напрямку. Кількість днів без вітру (штиль) указують у центрі графіка. Кінцеві точки відрізків з’єднують ламаною лінією та одержують геометричну фігуру, яка своєю формою наочно показує переважання певних вітрів.


V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота № 5. «Складання графіка зміни температури повітря, опадів,  рози вітрів, їх аналіз»
Завдання. Побудуйте та проаналізуйте розу вітрів за даними, наведеними в таблиці.     С
Напрямок вітру
Пн
Пн-Сх
Сх
Пд-Сх
Пд
Пд-Зх
Зх
Пн-Зх
Штиль
Тривалість, дні
5
5
3
1
3
2
3
6
2

Прийом «робота в групі»  С
Користуючись малюнками визначення сили і швидкості вітру на с. 135, оцініть у балах силу вітру, який змальований у віршах Т. Г. Шевченка:
ГРУПА 1
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма…     шторм

ГРУПА 2
…Реве, стогне, завиває
Лози нагинає;
Грім гогоче, а блискавка
Хмару роздирає…             ураган

ГРУПА 3
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють…        слабкий
Прийом «За і проти» (робота в парах)
Один учень формулює докази на користь негативних наслідків вітрів на життя та господарську діяльність людини, а другий — на користь позитивних.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Формулюють учні за допомогою питань, що ставить учитель.
Що таке вітер?
Назвіть головну причину утворення вітру.
Чому необхідно спостерігати та вивчати вітри?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ   С
1. Опрацювати §34.
2. Завершити П.р. №5 завдання №3
3. Підготувати повідомлення «Як змінювався клімату протягом геологічного часу?»


ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ПРЕЗЕНТАЦІЯ







Немає коментарів:

Дописати коментар