Географія 7 клас


Урок 1
Тема: Географічне положення Африки. Дослідження та освоєння материка.  П. р. №3 Позначення на контурній карті назв основних  географічних об’єктів Африки.

Мета: сформувати загальні уявлення про зміст та структуру розділу «Материки»; ознайомити з планами вивчення материків та їхнього географічного положення; сформувати первинні уміння визначати характерні ознаки географічного положення материка Африка; систематизувати знання учнів про основні етапи історії дослідження Африки; розвивати навички роботи з контурними картами і картаму атласу, підручником;
виховувати повагу до природи планети Земля.

Обладнання: фізична карта світу, комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, атласи, підручники, зошити для практичних робіт.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення та дослідників Африки; знаходити та показувати на карті об’єкти географічної номенклатури.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сьогодні ми здійснимо віртуальну екскурсію вздовж берегів одного із материків, не забуваючи при цьому про вивчення нового матеріалу. Про який материк піде сьогодні мова на уроці, ви здогадаєтесь самі.
Ø  Це континент найвищих температур на Землі й контрастних природних комплексів.
Ø  Тут знаходиться найбільша пустеля світу та один із найбільших масивів  екваторіальних лісів.
Ø  Тут тече одна з найдовших річок планети та існує унікальний тваринний світ.
Ø  Тут з’явилася людина сучасного виду – Homo Sapiens – Людина розумна.
  
 Про який материк ми сьогодні  будемо говорити?
   Так, це – Африка.
   Які асоціації у вас виникли при слові «Африка»? ТЕМА УРОКУ  С

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Що таке материк?
- Скільки материків на Землі?
- Назвіть і покажіть на фізичній карті самий великий за площею материк Землі.
- Як називається найменший за площею материк Землі? Покажіть його на карті.
- Назвіть і покажіть на карті материки відповідно до зменшення розмірів їх площі.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
     В перекладі з грецької «Африкус» - «безморозний». Як сталось так, що цей материк отримав таку назву, як на це вплинуло його положення на Землі, як люди вивчали географічне положення материка, досліджували та освоювали його – ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 Про план вивчення будь – якого материка С
 I. І так, починаємо віртуальну екскурсію вздовж узбережжя Африки, а маршрутним листом вам буде «План характеристики географічного положення материка» який є у кожного на парті, а також фізична карта світу. 

План характеристики географічного положення материка С
1 Площа
2 Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль
3 Крайні точки
4 Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії, течії
5 Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними

Прийом «Творча лабораторія».
Робота в групах: за фізичною картою Африки визначте а потім покажіть на карті:

1 В яких півкулях розташована Африка відносно екватора, нульового меридіана, тропіків?
2 Визначте назви і  географічні координати крайніх (північної і південної) точок Африки
пн. – м. Рас-Енгела – 37° пн. ш., 10° сх. д.
пд. – м. Голковий – 35° пд. ш., 20° сх. д.;
3 Визначте назви і географічні координати крайніх західної та східної точок Африки
зх. – м. Альмаді – 15° пн. ш., 17° зх. д.
сх. – м. Рас-Гафун – 11° пн. ш., 51° сх. д.;
4 Визначте назви океанів, морів, що омивають материк і площу Африки;
5 Визначте назви океанічних течій, що омивають материк;
6 Визначте назви найближчих за розташуванням материків та шляхи сполучення з ними;
7 Опишіть особливості берегової лінії материка((перечисліть) півострови, острови, затоки, протоки).

Підведення підсумків роботи творчої лабораторії – роботу в групах.

II. Слідуюча частина нашого уроку – «Дослідження та освоєння материка «Африка»

Прийом «Шпаргалка – домашня заготовка»
    Декілька учнів, отримавши завдання заздалегідь, розповідають, про дослідження материка Африка (Бартоломеу Діаш, Васко да Гама, Давід Лівінгстон, Єгор Ковалевський, Василь Юнкер, Генрі Стенлі, Мик.Вавилова)

III Наступний етап нашого уроку «Практична робота 3
«Позначення на контурній карті основних географічних об’єктів материка».

Завдання: використовуючи карту атласа, додатка, підручник, сторінка 45 самостійно нанести на контурну карту зошита: миси, океани і моря, що омивають материк; затоки, протоки, півострови й острови, що  прилягають до материка; течії, що оточують.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом  «Вірю — не вірю»
1. Чи вірите ви, що Африка — найбільший за розмірами материк світу?
2. Чи вірите ви, що єгипетські фараони були організаторами перших досліджень Африки?
3. Чи вірите ви, що Африка наближена до Америки?
4. Чи вірите ви, що велика частина Африки розташована у Східній півкулі?
5. Чи вірите ви, що з півночі Африка омивається водами Середземного моря?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «Мікрофон»
Що нового ви дізналися та чого навчилися сьогодні на уроці? Які завдання викликали утруднення?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-          опрацювати матеріал §12 ст.44-46
-          завершити Практичну роботу №3
-          підготувати матеріал «Що дав материк Африка світу» (за бажанням, додатковий).


Додатковий матеріал
                                                      
4 група
План характеристики географічного положення материка
1 Площа
2 Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль
3 Крайні точки
4 Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії, течії
5 Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними
Завдання 1. В яких півкулях розташована Африка відносно екватора, нульового меридіана, тропіків?

1 група
План характеристики географічного положення материка
1 Площа
2 Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль
3 Крайні точки
4 Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії, течії
5 Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними
Завдання.2 Визначте назви і  географічні координати крайніх (північної і південної) точок Африки.

5 група
План характеристики географічного положення материка
1 Площа
2 Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль
3 Крайні точки
4 Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії, течії
5 Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними
Завдання.3 Визначте назви і географічні координати крайніх західної та східної точок Африки

3 група
План характеристики географічного положення материка
1 Площа
2 Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль
3 Крайні точки
4 Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії, течії
5 Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними
Завдання 4 Визначте назви океанів, морів, що омивають материк і площу Африки;

2 група
План характеристики географічного положення материка
1 Площа
2 Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль
3 Крайні точки
4 Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії, течії
5 Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними
Завдання 5 Визначте назви океанічних течій, що омивають материк;


7 група
План характеристики географічного положення материка
1 Площа
2 Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль
3 Крайні точки
4 Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії, течії
5 Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними
6 Визначте назви найближчих за розташуванням материків та шляхи сполучення з ними;



6 група
План характеристики географічного положення материка
1 Площа
2 Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль
3 Крайні точки
4 Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії, течії
5 Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними
7 Опишіть особливості берегової лінії материка((перечисліть) півострови, острови, затоки, протоки).

ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ ПРЕЗЕНТАЦІЯ




Урок №2

Тема: Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини материка. Практична робота№3
Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки.

Мета: сформувати знання про особливості тектонічної будови, розміщення основних форм рельєфу та корисних копалин на материку; довести залежність рельєфу і корисних копалин від тектонічної будови; розвивати вміння працювати з картами атласу, зіставляти, порівнювати їх; виховувати господарське відношення до надр нашої Землі.

Обладнання: фізична карта Африки, тектонічна карта Африки, атласи, підручники, зошити для практичних робіт, комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть називати, показувати та позначати на карті основні форми рельєфу Африки; пояснювати зв’язки між тектонічною будовою, рельєфом і корисними копалинами материка; характеризувати розміщення корисних копалин.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Доброго дня! Сідайте. Подивиться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Прийом «Інтелектуальна розминка»
(відповідь дається одним реченням)
Бесіда
1. Охарактеризуйте за планом географічне положення Африки.
2. Назвіть найвідоміших дослідників. Розкажіть про них.

Прийом «Лови помилку картографа»
Показуються об’єкти на карті і навмисно допускаються помилки, а учні їх виправляють.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогодні на уроці  ми з вами продовжимо мандрувати дивовижним і загадковим материком , улюбленицею Сонця – Африкою, але не просто так а направимось на південь материка, щоб спробувати відшукати африканські скарби на вершині Кіліманджаро. Та зібратись туди дуже не просто для цього нам треба подолати ½ території Африки та обов’язково дослідити її, адже, можливо саме тут ми знайдемо те, що так шукаємо – скарби!
Адже саме в Африці у 1905 році в провінції Трансвааль (ПАР) знайшли найбільший алмаз вагою в 621 грам (3106 каратів) і назвали його на честь президента алмазодобувної компанії „Кулінан”. Його розділили на 105 частин. Найбільший уламок Кулінан-1 названо «Зірка Африки», він важить 530 каратів, прикрашає скіпетр англ. Короля Едуарда 7, що зберігається в скарбниці Тауера. Кулінан -6 (64 карати) прикрашає корону королеви Марії.
Але для початку нам необхідно познайомитися з геологічною будовою Африки так як  утворення великих форм рельєфу та типів корисних копалин безпосередньо пов’язане з нею.  ТЕМА УРОКУ С



IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
   
Бесіда
• Які тектонічні структури ви знаєте?
• Що таке рельєф? Які основні форми рельєфу ви знаєте?
• Чи існує взаємозв’язок між формами рельєфу і тектонічними структурами?

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.      Історія формування тектонічної будови Африки.
Історія формування материка Африки, як і всіх іншх материків, розпочалася з прадавнього материка Пангея, з якого в свою чергу утворилося 2 материка: Лавразія, Гондвана. Саме з останнього – 1 млрд. років тому утворилася Африка, також всі інші пд. материки.

·      За настінною картою визначте, які великі форми рельєфу переважають в межах Африки?

Дійсно, в межах Африки переважають рівнини, здебільшого вищі за 500 м, тобто – плоскогір’я та нагір’я. Великі гірські масиви системи, охоплюють лише 1/5 площі материка й розташовані на узбережжях Африки.
Спробуємо з’ясувати причини цього:

·         Розгляньте карту тектонічної будови (земної кори)  та визначте в межах якої тектонічної структури розташований материк.

Сучасний материк Африка лежить на давній докембрійській Африкано – Аравійській платформі,що утворилася через руйнацію первинних гірських масивів, тому в межах Африки і переважають рівнинні форми рельєфу. Вчені встановили, що потужність її осадового чохла подекуди становить 7 тис. м. А складчасті, гірські споруди, що колись були в межах цієї платформи зруйнувались під впливом зовнішніх сил Землі на їх місці залишились високі рівнини – нагір’я. 

Прийом «Творча лабораторія».
Клас ділиться на чотири групи, кожна з яких має свою картку-завдання
На підготовку відповідей відведено 5-7 хв.

Група 1 (розглядає тектонічну будову)
Які найдавніші тектонічні структури материка? (вказати вік платформи і областей складчастосі)  Де розташовані?
Визначте, яка частина Африки вища – пн. чи пд., зх. чи сх.?

!!!!!!
Особливої уваги вчених викликає тектонічна будова Східної Африки, адже вона може будь якої миті відколотись від материка.
Розгляньте геологічну карту Африки, ми помічаємо на сході велику кількість червоних смужечок – це розломи (рифти) в земній корі.
Саме вздовж цієї рифтової зони розлому Сх. Африка може відколотись від Африкано – Аравійської платформи, як колись це зробив о. Мадагаскар.
Отже, на сх. материка знаходиться одне з найвеличніших геологічних утворень на Землі — Вел сх-африк. розлом,  тягнеться від озера Ньяса на північ уздовж лінії африканських озер до Червоного моря. Вздовж Сх.африканського розлому розташовуються дуже глибокі тектонічного походження озераі і вулкани Кіліманджаро 5895 м(„суахілі”– „гора богу холоду”) Камерун
               !!!!



Група 2 (розглядає форми рельєфу)
Які гори є на материку?  Дайте їх коротку характеристику? Де вони розташовані?
Назвіть дрібні форми рельєфу які поширені на материку і формуються під впливом зовнішніх процесів

Група 3 (розглядає зв'язок рельєфу з тектонічною будовою)
Порівняти дві карти атласу: тектонічну та фізичну. Визначити, яким формам рельєфу відповідають платформи, а яким — області складчастості.

Група 4 (розглядає закономірності поширення корисних копалин)
Які групи корисних копалин (за використанням) є на материку і де вони розташовані?
Чи існує закономірність розташування корисних копалин і тектонічною будовою?

2. Наступний етап нашого уроку «Практична робота № 3
«Позначення на контурній карті основних географічних об’єктів материка».

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Проблемне питання»
Чому найвища вершина материка — вулкан Кіліманджаро — розташований на платформі, а не в складчастій області, як зазвичай розташовані вулкани?

VII. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «Мікрофон»
Що нового ви дізналися та чого навчилися сьогодні на уроці? Які завдання викликали утруднення?

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-          опрацювати матеріал §12 ст.46-48
-          завершити Практичну роботу №3 (завдання 2.2)
-          Групам. Підготовити міні-доповіді по про кліматичні пояси.

ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ ПРЕЗЕНТАЦІЯ





Урок №3
 Тема: Води суходолу Африки. Використання водних ресурсів. Практична робота№3

Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки.

Мета: сформувати загальні уявлення про особливості внутрішніх вод Африки, головні річкові системи, озера, підземні води; розвивати практичні вміння характеризувати основні річкові системи, основні типи озер Африки і закономірності їх розміщення; продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до природи.

Обладнання: фізична карта світу, підручники, зошит для практичних робіт, атласи, комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть називати складові вод суходолу Африки, показувати на карті річки, озера, водоспади; складати характеристику найбільших річок Африки за картами атласу та текстом підручника; пояснювати зв’язок розподілу вод материка з кліматом та рельєфом.

ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
-Добрий день, діти! Як ваші справи? Чи готові ви до сьогоднішнього уроку? Урок наш я хочу розпочати  зі слів одного поета. Він сказав: «Вважай, ти втратив день, в який не посміхнувся». Покажіть мені свої обличчя, щоб я побачила з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. А тепер у парах візьміться за руки й посміхніться один одному. Чудово. Молодці. Сідайте.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАНННЯ
- Зараз ми швидко перевіримо домашній матеріал. Два учні буде працювати з індивідуальним завданням. Хто бажає? (роздаю індивідуальні завдання)

А) Перевірка номенклатури  Африки. Інд.
Б) Індивідуальне  опитування (Тести)

гра «Мішок запитань»
- Поки діти працюють з індивідуальними завданнями ми попрацюємо з мішком запитань. До кого я підходжу – той витягує запитання з мішка і дає відповідь.
Запитання:
1 Чому Африка – найжаркіший материк світу?
2 Де випадає найбільша кількість опадів в Африці?
3 Під впливом яких постійних вітрів знаходиться Африка?
4 Яка причина утворення пустелі Наміб?
5 У яких кліматичних поясах знаходиться Африка?
6 Які кліматичні пояси займають  найбільшу площу в Африці?

Наступна гра «Упізнай кліматичний пояс»   
1.Розташований обабіч екватора , визначається низьким атмосферним тиском і значною (понад 2000мм) кількістю опадів протягом року. (Екваторіальний)
2 Виділяють дві кліматичні області: середземноморського типу клімату та морську кліматичну область. Знаходиться на крайній півночі  і півдні Африки. (Субтропічний)
3. Наявні два сезони: сухий (взимку) і вологий (влітку). Характерна сезонна зміна повітряних мас. Протягом року тримаються високі температури. (Субекваторіальний)
4. Лежить в області високого атмосферного тиску. Опадів випадає мало, температура влітку  +30… +40. (Тропічний)



III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Без їжі людини може прожити декілька днів, а без води лише до трьох. Нам знайоме відчуття спраги. А кожен пятий   житель Африки  відчуває «водний голод»   впродовж всього життя. Чому так, ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці. Адже тема нашого уроку «Внутрішні води Африки. Використання водних ресурсів»

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Проблемне питання»
Вислів :  « Річки – дзеркало клімату». Чим ми зможемо це підтвердити або спростувати? Давайте зараз зясуємо.
- Чим  живиться річка?
- Чи рівномірно розміщуються річки на материку?В яких кліматичних поясах Африки найбільша густота річкової сітки? А в яких найменша? Чому?
Отже, ми можемо підтвердити вислів: « Річки – дзеркало клімату».
-       А що ще впливає на розміщення водних об'єктів? Що формує напрямок? Характер? Швидкість?  Так, це - рельєф.
Робота з картою і підручником
- Назвіть річки Атлантичного океану.
- Які річки впадають в Індійський океан?
- Чи є на материку річки, які позначені пунктирною лінією? А чому вони так позначені? В яких частинах (районах) материка є такі річки?
Отже, це річки, які належать до басейну внутрішнього стоку, вони пересихають і називаються ваді.

В Африці багато річок. А почнемо ми їх вивчення з самої найбільшої. Як ви гадаєте якої? За певним планом спробуємо її охарактеризувати
План характеристики річки:
1 Назва річки.
2 До басейну якого океану належить.
3 Місце витоку.
4 Напрям течії.
5 Через який кліматичний пояс протікає.
6 Особливості водного режиму.
7 Найбільші притоки.

Ніл 6671 (2м-в світі), р. Кагера- Білий Ніл; біля Хартуму приймає води Голубого далі не приймає приток, повноводна влітку й восени. В долині зародились с/г і Єгипет.
Притоки-Атбара, Собат.  Асуанська гребля (довжина -4 км, висота 110м)
Завдання.
За картами атласу та текстом підручника с.45 або 58 складіть характеристику основних річок Африки за планом

Група 1 – Конго (Заїр)4320 км, (екв і субекв) праві-з березня до листопада, ліві- вересень-березень, вдсп. Лівінгстона. Притоки- Касаї, Санга, Убангі

Група 2 – Нігер 4160 км (екв і субекв) Притока- Бенуе.

Група 3 – Замбезі 2574 км, Плато – Лунда; (субекв. п.), вдсп. Вікторія(120м ширина 1800м В честь англ. Королеви відкрив Лівінгстон ) і ін. Притоки- Кафуе, Шире

Випереджувальне завдання.
Сьогодні на уроці мені будуть допомагати  вчені-гідрологи, які досліджували особливості озер Африки.
Танґаньїка, завглибшки 1470 м (друге за глибиною після Байкалу і найдовше у світі озеро, близько 670 км). Вікторія (68 тис. км2) — найбільше озеро Африки і друге за площею прісноводне озеро у світі утворилося у прогині давніх кристалічних порід. Озеро Чад належить до залишкових (реліктових) озер, воно розташоване в південній частині Сахари. Озеро Тана на Ефіопському нагір’ї утворилося шляхом підпружування річки потоками лави.     Озеро Ретба і Чорнильне

-Також на материку Африка є болота, які розміщуються у найбільш зволожених районах материка. Найбільше їх знаходиться в середній частині басейну Конго та у верхів'ях Білого Нілу. Чому саме тут? Тому що там надмірне зволоження дощами та рівнинний рельєф.
ьодовики в горах.
-Підземними водами Африка багата, але вони глибоко, (20-2000м). А там, де  вони виходять на поверхню в посушливих районах, — оазиси. Тут  ростуть рослини.
Використання водних ресурсів.
– Як люди використовують води річок і озер?
Їх широко використовують для зрошення. На річках, що багаті на гідроенергію, збудовані гідроелектростанції, створюють водосховища, зрошувальні канали. Усе це має негативні наслідки, зокрема призводить до підтоплення земель, штучного поділу окремих річок на ізольовані мілководні ділянки, спричиняють різні хвороби у людей. Подекуди велике господарське значення має рибальство, відпочинок , шляхи сполучення
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота 3 (продовження)
Завдання. Позначте на контурній карті річки: Ніл, Конґо, Ніґер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспади: Вікторія.
Прийом «Бліцопитування»
1. До басейнів яких океанів належать річки й озера Африки?
2. Чому басейн внутрішнього стоку займає значну частину площі Африки?
3. Який тип живлення річок мають більшість річок Африки?
4. Яке походження мають улоговини озер Африки?
5. У чому полягає роль підземних вод у водопостачанні окремих районів Африки?
6. Чому, незважаючи на значну кількість річок і озер Африки, її населення часто відчуває справжній «водний голод»?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Метод «Прес»
1.Мені урок сподобався тому, що…..
2.Я хотів би більше довідатися про ….
3.На уроці мені вдалося ….
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати § 15 підручника.
2. За бажанням: розробити проект водозабезпечення посушливих районів Африки.
3. Випереджальне. Окремим учням: підготувати характеристику однієї з природних зон Африки із мультимедійною презентацією, час виступу — близько 5 хв.




ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ ПРЕЗЕНТАЦІЯ


Додаткові матеріали
 А) Перевірка номенклатури  Африки.

На контурній карті цифрами позначити географічні об’єкти Африки – Гвінейська затока, півострів Сомалі, Середземне море, Гібралтарська протока, мис Агульяс, острів Мадагаскар, гори Атлас, Ефіопське нагір"я, вулкан Кіліманджаро, мис Рас – Енгела).

Б) Індивідуальне  опитування (Тести).
1 Над Африкою переважають повітряні маси:
А)Екваторіальні і тропічні;
Б)Тропічні й помірні;
В)Помірні й полярні.

2 У поясах високого тиску опадів випадає:
А)Багато;
Б)Мало;
В)Помірно.

3На більшій частині Африки переважає циркуляція:
А)Мусонна;
Б)Пасатна;
В)Циклональна.

4 На західному узбережжі Південної Африки розташована пустеля:
А)Калахарі;
Б)Наміб;
В)Сахара.

5 Проходження холодної Бенгельської течії поблизу південно- західного узбережжя Африки:
А)Пом’якшує та зволожує клімат узбережжя;
Б)Сприяє утворення берегової пустелі;
В)Ніяк не впливає на клімат узбережжя.

6 Кліматичний пояс Африки, що характеризується високими температурами протягом року і великою вологістю, називається:
А)Тропічним;
Б)Помірним;
В)Екваторіальним.

7 Наявність двох сезонів (вологого і сухого) характерна для кліматичного поясу африки:
А)Полярного;
Б)Тропічного;
В)Субекваторіального.

8 Крайня північ і південь Африки розташована у поясі:
А)Тропічному;
Б)Помірному;
В)Субтропічному.

9.На південному сході материка опади розподіляються протягом року досить рівномірно завдяки:
А)Впливу мусонів;
Б)Впливу пасатів;
В)Сонячної радіації.

10 Найбільша температура повітря на Землі була зареєстрована у місті_____________.
11 Найбільше опадів випадає в Африці  на ___________ узбережжі.
12 Більша частина Африки знаходиться у _____________ тепловому поясі.
Група 1 – Конго (Заїр) 4320 км, (пояси- екв і субекв) найбільша річка центральної Африки, найбільш повноводна (друга у світі після Амазонки) і друга (після Нілу) за довжиною на континенті., є вдсп. Лівінгстона. Притоки- Касаї, Санга, Убангі

             Група 2 – Нігер 4160 км (екв і субекв поястии) Притока- Бенуе. (у перекладі з латини — «чорна») — третя за величиною річка Африки (1460 км), бере початок під назвою Джоліба на схилах Леоно-Ліберійської височини,. Русло річки описує велику дугу, відому під назвою «петля Ніґеру». Перетинаючи Сахару, Ніґер направляється до півдня і впадає у Ґвінейську затоку.

Група 3 – Замбезі 2574 км, витік Плато – Лунда; (субекв. пояс.), Виходи твердих базальтових порід у руслі річки утворюють численні пороги та водоспади, серед яких один із найбільш відомих водоспадів світу —  Вікторія(висота 120м ширина 1800м В честь англ. Королеви відкрив Лівінгстон ), Притоки- Кафуе, Шире. Найвищим водоспадом Африки є Туґела (933 м) на однойменній річці в Південній Африці.

Чорнильне озеро розташоване в Алжирі, воно дійсно наповнений чорнилом. Таке з'єднання утворилося завдяки двом річках, що впадають в це озеро. Вода однієї з них містить розчин солей заліза, інша - органічні сполуки торф'яних боліт. Змішуючись в озерній улоговині, вода цих річок перетворюється в чорнило. Озеро згубно для всього живого, але його чорнило використовуються в кулькових ручках, які продають туристам.
Озеро Ретба або Рожеве озеро знаходиться у Сенегалі. Розміщене воно приблизно в 20 км від столиці Сенегалу — Дакар і від найзахіднішої точки Африки — Зеленого Мису, а від Атлантичного океану його розділяє лише вузька смуга дюн. Вода в ньому стає незвичайного рожевого кольору протягом усього сухого сезону в Сенегалі, який триває з листопада по травень, причому колір змінюється залежно від кута сонця.
Незвичайний колір озера, який відображений в його назві, пов'язаний з наявністю у воді ціанобактерій виду Dunaliella salina, які і виробляють особливий пігмент. Впливає на відтінок і наявність корисних копалин на берегах озера, в основному хлору і мінералів.




 Урок №4
 ТЕМА: ПРИРОДНІ ЗОНИ АФРИКИ, ЗАКОНОМІРНОСТІ ЇХ РОЗМІЩЕННЯ.


Мета: сформувати знання про особливості розміщення природних зон Африки; сприяти розумінню взаємозв’язків природних компонентів у складі природної зони; сформувати в учнів вміння складати характеристику природних зон в певній послідовності за типовим планом, удосконалити  практичні уміння учнів працювати з картами, атласами; розвивати вміння виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки; виховувати почуття необхідності зберігати й охороняти природне середовище кожного материка.
Обладнання: фізична карта Африки, карта природних зон Африки, підручники, атласи, контурні карти в практичних зошитах, учнівські мультимедійні презентації.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть називати типові природні ландшафти материка; характеризувати та порівнювати природні зони — вологих екваторіальних лісів, саван і рідколісь, пустель і напівпустель.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

                          Прийом   « Мозковий штурм»: швидко відповідайте на запитання:
1. Як назвали водоспад відкритий Давідом Лівінгстоном? (Вікторія 120 м)
2. Яке озеро Африки є залишком давнього моря? (Чад)
3. Як називається найглибше озеро Африки? (Танганьїка 1470 м)
4. Чим відоме озеро Ретба? (рожеве)
5. Внаслідок злиття яких річок утворюється Ніл? (Білий і Голубий Ніл)
6. Річки Африки належать до басейнів ( Атлантичного і Індійського океанів, внутрішнього).
7.
Найдовша річка Африки і друга за довжиною в світі це…. ( Ніл 6671 км)
8. Найбільше
за площею  озеро материка це... ( Вікторія)
9. Які моря омивають Африку? (Червоне, Середземне) 
10. В яких районах материка є великі масиви боліт? (басейн Конго, верхівя Нілу)
      11.Яка річка двічі перетинає екватор?( р.Конго) 
      12.З якої річки бере початок  Ніл?(р.Кагера) 
      13. Як назавається найвищий водоспад Африки (Тугела 933 м)
      14. Гвінейська затока омиває західне чи східне узбережжя Африки?  (Західне) 
      15. Річка Замбезі впадає в Гвінейську затоку чи в Мозамбіцьку протоку? (Мозамбіцьку) 
      16. Водоспад Лінгвістона знаходиться на р.Замбезі чи р. Конго.(р. Конго) 
     

Прийом «Лови помилку картографа»
Показуються об’єкти на карті і навмисно допускаються помилки, а учні їх виправляють.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Проблемне питання»
Африка — материк із надзвичайно багатою й різноманітною природою. Тут є й ліси, які нагадують безкрайнє зелене море, й відкриті простори саван з унікальними тваринами, й спекотні нескінченні пустелі, де роками не випадає жодної краплі дощу. А отже і багато цікавих місць які б варто було б відвідати і побачити тільки в Африці.
Якими ж причинами зумовлено різноманіття та розміщення природних комплексів на материку? Які особливості географічного положення та природи мають ландшафти материка? Відповісти на це питання ви зможете сьогодні на уроці. Отже тема уроку…

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Прийом «Бліцопитування»
1. Назвіть відомі вам природні компоненти?
2. Що таке природний комплекс? Який природний комплекс є найбільшим?
3. Що називають природною зоною? природні зони — це природні комплекси, що мають спільні кліматичні умови, ґрунти, рослинність, тваринний світ, які є зональними компонентами природи.)      С
4. Що лежить в основі виділення природної зони? (Співвідношення тепла і вологи)
5. Назвіть карти атласу, які необхідні для дослідження особливостей природних зон.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Особливості розміщення природних зон Африки

Прийом «Картографічний тренінг»
Завдання. Розгляньте карту «Природні зони Африки» та назвіть у межах яких природних зон розташована Африка?
 Висновок 1. Зміна природних зон відбувається від екватора на північ і південь. Отже, зміна природних зон підпорядковується закону широтної зональності. Це ще раз доводить, що природні зони - це зональні природні комплекси.
- Які чинники порушують широтне простягання природних зон в Африці? (Рельєф, наявність течій.)
- Назвіть ті зони, які займають найбільшу площу, а також невеликі за площею.


Кожна природна зона  материка характеризується за таким планом:  
             
          План характеристики природної зони:                     С
      1.  Розташування  території - географічне положення;
      2.   Кліматичні особливості ( кількість опадів, температури повітря, кліматичний пояс);
      3.   Переважання типів ґрунтів;
      4.   Особливості рослинного покриву;
      5.   Особливості тваринного  світу.

Але на сьогоднішній урок  ми його розташували у вигляді таблички, і це є вашою
«Творчою лабораторією »   на час нашої мандрівки материком.
Потрапляючи в певну  природну зону  ваше завдання:  заповнювати  відповідну колонку таблички. По закінченню уроку ми отримаємо повну картину про природні зони Африки.
                                               «Творча лабораторія » 
 
Природна
зона
Географічне
положення
Клімат
Ґрунти
Рослини
Тварини







Будьте дуже уважними, спостережливими, допитливими і з подорожі ви повернетесь   з масою вражень і великим   багажем  знань. А    розпочинаємо  нашу мандрівку із самого серця Африки –  вологих екваторіальних лісів.  

       До нас  завітала група дослідників, які  побувати в  зоні екваторіальних лісів  завдяки енциклопедіям,  додаткової літератури і  поділяться  своїми враженнями і знаннями.
І учень : 
     Наша група досліджувала – « зелене море » - це вологі екваторіальні ліси їх ще називають гілеї, з грецької мови ( « хіле» – це ліс). 
   Ці ліси розташовані в центральній частині материка, в екваторіальному кліматичному поясі і тягнуться вузькою смугою від 5˚ – 6˚ пн.ш. до 5˚ -6˚ пд.ш. ( басейн р. Конго)
  В цій зоні температура  висока  + 24 + 26  С. Велика кількість опадів 1000- 2000 мм .Дощі ллють щодня, зазвичай пообіді. Тут  практично немає пір року.
ІІ учень:
 В екваторіальних широтах в породах багато заліза і алюмінію. Тому грунти  мають червоне забарвлення. Їх ще називають фералітні ( ферум – залізо).  Ці ґрунти дуже бідні на поживні речовини, адже  при великій кількості тепла й вологи рослинні рештки швидко розкладаються і швидко вбираються рослинами, тому й швидко ростуть рослини.   В  екваторіальних лісах Африки налічується понад 25000 видів рослин. В цих лісах завжди душно, волого і темно, вони складаються з 5 ярусів. Найцікавіших представників флори і фауни ми відзняли на камеру і запрошуємо до перегляду. С
       Ми хочемо звернути увагу на  швидку виробку  цих лісів – а це «легені» нашої планети. Вирубують ліси  заради цінних порід дерев і розширення площ полів. А разом із лісом гинуть і тварини. Ми  повинні  звернути увагу,  на охорону і збереження  екваторіальних лісів. Адже це  проблема не одного материка, а всієї планети – це наше повітря !!!
Учитель:   ми побували  в вологих  екваторіальних лісах.
До нас завітали представники туристичної агенції  «Я  САМ »  надаємо  їм  слово.
Учні:
Новорічну  мандрівку варто вибирати зараз !
Туристична агенція   « Я САМ»  запрошує
 Всіх вас побувати  в А Ф Р И Ц І !
Африка – материк,  на якому напевно ви мріяли
побувати ще  з дитинства!
Ми Вас запрошуємо до  « Саван  і рідколісся ». У формі гігантської підкови огинає зону вологих лісів до 16˚-18˚ на пн. Та майже до пд. Тропіка на пд.
Казково багата  природою Африканська саванна  - це безкраї трав'яні простори з поодинокими деревами і чагарниками. Вони сформувалися за умов субекваторіального клімату. У рослинному покриві переважають високі, іноді заввишки до 5 метрів трави. Ви побачите  один із священних символів  Африки -  баобаб .
Якщо ви приїдете у сезон  дощів  переважатимуть яскраво-зелені кольори,
а  буро-жовті  кольори у   сухий сезон. У сухій частині – червонувато – бурі грунти, у  вологій: червоно – фералітні.
Густі соковиті трави саван дають притулок та їжу великій кількості травоїдних, у тому числі найрізноманітнішим антилопам .
Африка – це материк, де на левів, носорогів та інших тварин можна подивитися не крізь клітку зоопарку, а в їх природному середовищі.
Біля водоймищ ви зустрінете жирафів, носорогів, слонів, бегемотів. Багато в савані хижаків : леви, гепарди - найпрудкіший серед тварин,
а також шакали і гієни.
У річках і озерах водяться крокодили.
Дуже багато плазунів - ящірок, змій, хамелеонів.
У савані безліч птахів.
Найбільший - африканський страус, який втратив здатність літати. Довгоногий птах-секретар полює на плазунів, зокрема на змій. Особливо численні чаплі, фламінго, марабу, пелікани.
Часто в савані можна натрапити на термітники. Це багатометрові міцні земляні споруди термітів - комах, що живляться деревиною.
Запрошуємо Вас до Африки! Таємничої  і загадкової!
Набравшись сил, енергії  вражень ви будете працювати ще краще.
І результати вашої роботи  перевершать ваші сподівання !!!

 Тож не забудьте придбати путівку ,
подаруйте радість ближнім !
Учитель:

Спасибі за запрошення. Ми з великим задоволенням  побуваємо в Африці!
Учитель:
Рухаючись  далі  ми  потрапляємо в тропічні пустелі і напівпустелі. Я пропоную трішки перепочити і переглянути відео.
А зараз використовуючи підручник ст. 65 -66 охарактеризуйте цю природну зону заповнивши таблицю.
Ні дерево, ні кущ, ні трава
Вельвічія дивовижна рослина пустелі Наміб. Одним вона нагадує великий качан капусти, іншим – дерево-тумбу, живий пеньок, павука-гіганта і навіть купу сміття. Ботаніки вважають її деревом. Цікаво, що в цього дерева немає гілок, а є лише два листка. Проте, що це за листки! Вони вічні, листки вельвічії служать їй все життя. А живе вона до 2 000 років! Природа обмежила їх 5-метровою довжиною і винайшла конвеєрний ріст: листя росте біля стебла, а його кінці поступово відмирають. Названа вельвічія на честь ботаніка Фрідріха Вельвича, який її описав. А місцеве населення з незапам’ятних часів називає її отджи тумбо – великий пан. І справді, великий пан майже голої пустелі!

            Учитель:
І остання зона яку ми не розглянули це… вічнозелені твердолисті ліси і чагарники
 Вона простягається вузькою прибережною смугою вздовж Атлаських і Капських гір на півночі і півдні Африки. Вони сформувалися в умовах субтропічного клімату з прохолодною і вологою зимою та спекотним сухим літом. Опадів там випадає – 600 мм за рік. Сформувались коричневі ґрунти. Вони мають досить потужний гумусовий горизонт і достатньо родючі при зрошенні.
Це світлий ліс із вічнозеленими сосною, кедром, кипарисом, корковим дубом, маслиною. На схилах ростуть густі зарості мирти, лавра, олеандра, карликових пальм. У лісах живуть дикі кози, гадюки, черепахи, орли, скорпіони тощо.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1 1)Міні-диктант: Умовні позначення відповідей:
Г – гілеї, С-савани, П- пустелі, Т- твердолисті ліси. 

  1.      Вічнозелені ліси, що ростуть у 6 – 7 ярусів. 
  2.      Тут росте товсте бочкоподібне дерево. 
  3.      Тварини й рослини тут дуже економлять воду. 
  4.      Проживає «велика п’ятірка» : слон, носоріг, буйвіл, лев, жираф. 
  5.      Батьківщина кавунів і вельвічії. 
  6.      Поширені жовто-червоні малородючі грунти. 
  7.      Ростуть високі трави, в яких може сховатися вершник.
  8.      Листя рослин захищене восковим нальотом. 
  9.      Острівцями життя є оазиси, а їхньою царицею є фінікова пальма. 
  10.    Деякі рослини цієї зони можуть рости на півдні України. 
  11.    Ростуть високі трави, в яких може сховатися вершник.


22) Використовуючи контурну карту на ст .8 у зошитах для П.р. і відповідну карту позначити межі природних зон.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Метод «Прес»
1.Мені урок сподобався тому, що…..
2.Я хотів би більше довідатися про ….
3.На уроці мені вдалося ….

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-         прочитайте й дайте відповіді на запитання до § 16 – 17
-         скласти кросворд « Рослинний і тваринний світ Африки»;
-         позначити природні зони Африки на контурній карті;
-         повт. §12-20


ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ПРЕЗЕНТАЦІЯ





Урок №44

Тема: Води суходолу Північної Америки. Практична робота №9 «Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Північної Америки»
Мета:
Навчальна:
      познайомити школярів з найбільшими річковими системами Північної Америки, їх живленням та режимом, характером течії річок;
      дати характеристику найбільшим озерам материка, звернувши увагу на походження їх улоговин;
      дати загальні відомості про льодовики в Кордильєрах, поширення боліт і підземних вод;
      звернути увагу на значення водойм Північної Америки для господарської діяльності населення;
      удосконалювати навички роботи з картами атласу.
Розвиваюча:
      розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань: підручником, картами атласу, малюнками, аналізувати та зіставляти їх.
Виховна:
      сприяти екологічному вихованню учнів, на основі матеріалу про екологічні проблеми внутрішніх вод Північної Америки та необхідності їх охорони, виховувати зацікавленість у вивченні курсу географії.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, фізична карта світу,  атласи, підручники, зошити для практичних робіт

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть показувати на карті та наводити приклади внутрішніх вод Північної Америки; характеризувати їх природі особливості.

ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Добрий день!
- Епіграфом сьогоднішнього уроку стануть слова відомого американського промисловця Генрі Форда:
Зібратися разом – це початок,   С
триматися разом – це прогрес,
працювати разом – це успіх.
А я додам: успіх у вас буде, якщо ви посміхатиметесь один одному, а гарний настрій і володіння собою допоможуть вам бути активними, уважними. Не бійтеся помилятися, продемонструйте свої знання, уміння, пам'ять, увагу.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ (2 хв.)
Отже, ми продовжуємо мандрувати материком Північна Америка. У таку далеку подорож вирушимо, звичайно водним видом транспорту, ось цим кораблем. С Будемо досліджувати найбільші річки, озера, райони поширення льодовиків, боліт, підземних вод. Відвідаємо надзвичайно цікаві місця які захоплять вас своєю красою та величю, і ви неодмінно захочете у майбутньому побачити їх на власні очі.
Повідомлення теми уроку С

ІІІ. ПЕРЕВІКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ (2 хв.)
Вчитель: Але наш корабель зможе відчалити лише за однієї умови. Я повинна переконатися, що у вас є  знання з попереднього уроку «Клімат Північної Америки» так як вони сьогодні вам дуже знадобляться.  Тож давайте їх перевіримо.  
 «Географічний крос» закінчіть речення:  С
1.        Північна Америка розташована в кліматичних поясах: субекваторіальному… (тропічному, субтропічному, помірному, субарктичному, арктичному)
2.        У Північній Америці переважає перенесення повітряних мас не пасатне, а … (західне).
3.        Перешкодою для західного потоку повітря є гірська система… (Кордильєр)
4.        Найбільший вплив Атлантики в Північній Америці відчувається на…(південному -сході).
5.        Дуже мало опадів на материку випадає на…(південному-заході та у міжгірних улоговинах).
6.        У помірному кліматичному поясі материка виділяють такі типи клімату…(морський, помірно континентальний, континентальний,  мусонний).
7.        Мексиканське нагір’я та півострів Каліфорнія мають тип клімату … (тропічний пустельний).
8.        Узбережжя Мексиканської затоки та острови Центральної Америки характеризуються типом клімату …(тропічним вологим)

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. (2 хв.)

Перед вивченням нової теми давайте пригадаймо матеріал, який ви вивчали ще в 6 класі з теми «Води суходолу». Для цього розгадайте кросворд у своїх картках.  С

1.  Д






    Е
6. В
   Л
4.  О
    И
   Ь

      З
    Т
   Т
2.    Я
3. Р
     Е
5. Г
    І
7. Б
   А
      М
    Е
     Р
    И
    К
    А

       А
    Ж
     О
    Р

    С
      Й
    И

    Л
     Е
       К
    М
     О
     Й
      А


     Н

  1. Місце, де річка розбивається на декілька малих річок і впадає в море. С
2. Один з островів архіпелагу  Великі Антильські острови .
3. Закономірна зміна стану річок з часом, яка залежить, в першу чергу, від кліматичних умов.
4. Природна заглибина в рельєфі заповнена водою.
5. Місце, куди впадає річка.
6. Місце, де бере початок річка.
7. Площа збору води.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Отож, я переконалася, що у вас є необхідний багаж знань  і ми можемо сміливо вирушати у плавання.
Прийом «Географічний практикум»
Робота з картами атласу, підручником, мультимедійною презентацією

1. Установлення загальних особливостей внутрішніх вод Північної Америки (7 хв.)

1) За картами атласу установіть, до басейнів яких океанів належать річки Північної Америки?
2) За картами атласу назвіть і покажіть річки, які належать до басейнів Тихого, Північного Льодовитого й Атлантичного океанів.
3) Виконайте Практичну роботу 9 Завдання №2 (3) і завдання №3. Позначте на контурній карті річки і озера.

4) Укажіть причини нерівномірного розподілу річкової мережі на материку.

Складний рельєф і геологічна будова, різноманітний клімат є причиною нерівномірного розподілу річкової мережі. У південно-західній частині континенту мережа річок або дуже слабо розвинена, або зовсім відсутня. І навпаки, на південному-сході можна побачити густу річкову мережу.

2. Характеристика основних річкових систем  С С (12 хв.)

 4) Кожна група складає характеристику однієї річки Північної Америки. Результати заносить у таблицю і їх презентують по 2 представники груп. Потім решта таблиці заповнюється під час доповідей.
Назва
річки
До басейну якого
океану належить
Місце
витоку
Куди впадає
Основні
притоки
Режим та живлення
Міссісіпі
3 734 км
«батько вод»
Атлантичного
З озера Айтеске на пн.
США
У Мексиканську
затоку
Праві: Міссурі, Арканзас, Ред-Рівер.
Ліві: Огайо, Іллінойс
Мішане живлення, в нижній течії переважно дощове.
Узимку вкривається льодом, повені бувають навесні.
Маккензі
1 738 км
Північного Льодовитого
Велике Невільниче озеро
Море Бофорта
Ліві:
Праві:
Переважно сніго-дощове живлення.
Повінь на початку літа
Тривалий період вкрита льодом.
Юкон
 2 897 км
Тихого
північних схилах Берегового хребта у Кордильєрах.
Беринґове море
Праві:  
 Біг Селмон, Стюарт, Клондайк.

Ліві: Уайт, Чарлі, Берч
Переважно снігове живлення.
Під час повені 
(травень — червень) рівень води здіймається на 15-20 м.

Колорадо
2334 км
Тихого
Каліфорнійська затока
   Іґл-Рівер
Ґаннісон
Ґрін-Рівер
Парія
Живлення — в горах за рахунок танення снігів, у подальшій течії — переважно дощове
Колумбія
2000 км
Тихого
в Скелястих горах. Вона витікає з озера Колумбія
Тихий океан
Снейк
Вілламетт, Кутен і Пенда-Орейл
Має льодовикове живлення.

  ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ (1 хв.) 
Подорож нас трохи втомила. Ну а зараз відпочинемо разом. Сядьмо зручно і проникнемо в чарівний світ природи, заплющивши очі.
А зараз повертаймося до роботи.

3. Характеристика озер, боліт, підземних вод материка. Господарське використання внутрішніх вод людиною.

Наша з вами подорож обмежена у часі тривалістю в один урок і тому, щоб краще вивчити внутрішні води материка ви заздалегідь були поділені на 5 груп і кожна з груп мала своє завдання.

Представники кожної групи представляють свої роботи. Решта груп конспектують почуте у зошити С (18 хв.)

1 група - Дослідити райони поширення озер Північної Америки та типи їх походження.
2 група - Дослідити льодовиковий покрив математика.
3 група – Дослідити забезпеченість материка підземними водами.
            4 група - Дослідити поширення боліт на території Північної Америки.                   
            5 група - Дослідити використання вод Північної Америки людиною і стан їхнього забруднення.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
               Гра «Упізнай гідрологічний об’єкт» (1 хв.)
Зачитуються  опис озера, річки, а учні повинні упізнати їх

1) Найбільше із солоних озер Північної Америки, розміщене на висоті 1282м. над рівнем моря. (Велике Солоне)
2) Найбільше озеро в системі Великих озер.(Верхнє)
3) Притока річки Міссісіпі, вода в якій набагато брудніша, ніж у головній річці. Її часто називають «товста бруднуля».(Міссурі)
4) Озера, що сполучені між собою річкою Ніагарою.(Онтаріо і Ері)
5) Найбільша річка Північної Америки.(Міссісіпі)
           
VII. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ (1 хв.)
Ось і добігла до кінця подорож нашим кораблем і ми успішно прибуваємо в гавань.
Рефлексія
-Що нового ви дізналися під час подорожі?
- Які труднощі виникли?
- Яке з місць хотіли б відвідати?
Сьогодні на уроці ми з вами дізналися багато нового і на мою думку досягли успіху, так як дослухалися до слів Генрі Форда, а саме трималися разом і наполегливо працювали.


VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
           1. Опрацювати §38 підручника.
           2. Скласти кросворд «Внутрішні води Північної Америки»

           3. Підготувати повідомлення про рослинний та тваринний світ материка

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ПРЕЗЕНТАЦІЯ







Урок № 64
Тема. Сучасна політична карта Євразії. Найбільші держави.
Мета: сформувати в учнів систему знань про сучасну політичну карту Євразії; поглибити практичні навички учнів працювати з тематичними картами атласу та контурними картами; сприяти розвитку вміння учнів аналізувати матеріал, що вивчається; виховувати політичну культуру та повагу до матеріальних і духовних надбань інших держав світу. 
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: політична карта світу, атласи, підручники, слайди для мультимедійної дошки.
Опорні та базові поняття: держава, країна, столиця, економіко-географічне положення, економічний потенціал, соціалістична система, державний устрій, ринкова економіка.
Географічна номенклатура: країни: Великобританія, Німеччина, Франція, Італія, Польща, Румунія, Греція, Росія, Китай, Індія, Японія, Іран, Ірак, Україна; столиці країн: Лондон, Бонн, Париж, Рим, Варшава, Бухарест, Афіни, Москва, Пекін, Делі, Токіо, Тегеран, Багдад, Київ.
Зміст уроку
I. Організаційний момент  1хв.
Перевірка готовності учнів до уроку (наявність підручників, карт, санітарний стан).
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів  4 хв.
Бесіда
•Назвіть особливості населення Євразії.
•Чим обумовлена нерівномірність розселення населення на материку?
 •Назвіть місця Євразії, де утворилися найдавніші цивілізації світу.
 III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів  2хв.
Вступне слово вчителя
 Країни Євразії відрізняються одна від одної не тільки розмірами території та кількістю населення. Їх дуже розрізняє рівень економічного розвитку, особливості культури, релігійних традицій, мови, національних звичаїв. На території Євразії розташовані й найбільш розвинені країни світу  і молоді країни, що набули незалежності після розпаду СРСР та  країни, що відстають у своєму розвитку. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з деякими державами материка. Поглибимо практичні навички роботи з тематичними картами атласу та контурними картами.
IV. Вивчення нового матеріалу
Робота в малих групах
Завдання 1 Охарактеризуйте географічне положення країн Євразії за типовим планом:
а) У якій частині Євразії знаходиться відносно сторін горизонту ( на пн., сх., пд. - зах.,);
б) Із якими державами межує;
в) Якими морями, океанами омивається;
г) Найбільші міста держави;
д) Столиця.
Прийом «Картографічна лабораторія»
Завдання 2 Нанесіть на контурну карту кордони та позначте столиці держав: Франція, Німеччина, Швеція, Китай, Туреччина, Японія.
Завдання 3 За політичною картою Євразії з’ясуйте, які держави є сусідами України. На контурній карті проведіть кордони України, підпишіть країни, з якими вона межує.
Прийом «Мандрівка»
Завдання 4 За допомогою політичної карти Євразії в атласі знайдіть країни, назви яких починаються з букви «І», назвіть ці країни і їх столиці. (Ірак, Іран, Індія, Ізраїль, Іспанія, Італія, Ірландія,Ісландія, Індонезія)
Прийом «Здивую всіх»
Завдання 5 Повідомлення учнів (випереджувальне домашнє завдання)(Франція, Італія, Велика Британія, Китай, Росія, Індія, Україна).
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Прийом «Мікрофон»
•Назвіть найбільші країни Євразії.
•Дайте характеристику географічному положенню України.
•Назвіть і покажіть на карті столиці країн Великобританія, Німеччина, Франція, Китай, Японія.
Завдання 2. Визначте країни, столицями яких є міста: Баку, Мінськ, Лондон, Софія, Токіо, Пекін, Париж, Ханой, Москва.

VI. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
VII. Домашнє завдання
•Опрацювати відповідний текст у підручнику.

•Підготувати додатковий матеріал про характеристику однієї з Євразійських держав.


ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ПРЕЗЕНТАЦІЯ

                                                


Додатковий матеріал до уроку

факти про Францію(Ейфелева вежа,Собор Паризької Богоматері,Фран.Альпи,р. Сена)
- На території сучасної Франції зараз знаходиться більше 40 000 різного роду замків.
- Франція третя за величиною європейська країна. Після Росії та Україні.
- Франція - найвідоміша виноробна країна у світі. Вино тут почали робити ще з часів нашестя римлян.
- Понад 10% населення Франції становлять емігранти (велика частина з них мусульмани).
- Французька мова була міжнародною до початку ХХ століття. Раніше її знали всі люди благородного походження і дипломати, навіть в Османській імперії турки з іноземними послами спілкувалися французькою мовою. Зараз французька мова є державною в 30 країнах.
- Традиція прикрашати ялинку на Новий рік пішла з Франції.
- Кожен день у Франції виходить як мінімум по 2 кулінарних книги.
- Відомі французькі винаходи: лічильна машина (калькулятор), швидка допомога, повітряна куля, кіно, фото та мультиплікація, парашут, підводний човен, акваланг.
- У Франції виробляється більше 300 видів різноманітних сирів.
- Через річку Сену побудовано 30 мостів. Під ними плавають прогулянкові катери, на яких завжди буває дуже багато туристів.
- Особливу роль зіграла в історії Франції лілія. Засновник Франкської держави король Хлодвіг I в V столітті здобув перемогу над германцями на берегах річки Лі, де росли лілії. Переможці поверталися з поля битви, прикрашені ліліями, і з тих пір на прапорах і на гербі Франції зображені три лілії, які уособлюють три чесноти - співчуття, правосуддя і милосердя.
факти про Італію(Гранд Канал у Венеції,Колізей,Вул Везувій,Гроти і печери ущели-
                              ни Фрасассі
)
- Стародавня Італія була колискою римської цивілізації, перший і найбільший імперії в Європі, Північної Африки та Близького Сходу.
-Рим є столицею Італії і також відомий як Вічне місто і Caput Мунді, а це означає, столиця світу. Він був заснований Ромулом і Ремом, які були також перших царів цього древнього міста.
- Найвища гора в Європі знаходиться в Італії.  Її висота дорівнює 4807 метрів, і називають її тут Monte Bianco (Біла Гора).  У Росії вона більше відома під назвою Монблан, яке їй дали французи.
- На території Італії перебуває дві незалежні держави-анклава: Республіка Сан-Марино (61 квадратний кілометр) та місто-держава Ватикан (всього 44 гектара).
- Жителі Італії відчувають більше землетрусів, ніж інші європейці.  У 1693 році, принаймні, 100тисяч осіб загинуло під час землетрусу на Сицилії.  Найбільш руйнівний землетрус за останні роки відбулося в 1980 році в Неаполі в 1980 році.  Він забрав життя понад 3 тисячі людей.
Факти про Німеччину(Бранденбурзькі ворота,Кельнський собор, Річка Рейн,Альпи )    
- Ангела Меркель , яку обрали в 2005 -му році , стала першим канцлером жіночої статі в історії Німеччини .
- У Німеччині є близько 5000 сортів пива , 1500 видів ковбас , 300 видів хліба і близько 500 видів різної мінеральної води.
-  У Німеччині вперше був здійснений перехід на літній час. Це трапилося в 1916 -му році.
- Відомий всьому світу аспірин також придумали німці. Він був синтезований Феліксом Хоффманом ( Bayer AG ) в 1897 році.
- Найпопулярнішим видом спорту в Німеччині є футбол. А збірна Німеччини є однією з найсильніших збірних футбольних команд на Землі.
- Найбільше число поліцейських машин у Німеччині фірми « Мерседес».
факти про Великобританію(Тауєрський міст,Біг Бен,Оз. Лох-Несс,Річка Темза)
-У Великобританії все навпаки, точніше автомобільний рух. Саме в цій країні зародився лівосторонній рух.
- «Туманний Альбіон», назва Британських островів, відома багато років тому. Англія отримала її через білосніжні крейдяні скелі і кручі Дувра, розташовані на південному узбережжі.
- Англійці дійсно п'ють багато чаю, чашка чаю це такий ритуал у культурі спілкування, і панацея від усіх бід. Парадокс, але хороший ваговий чай у великих супермаркетах рідкість, треба замовляти в спеціальних магазинах. Всі п'ють пакетований.
- Віндзорський замок (Windsor castle) - найстаріша в світі королівська резиденція, яка як і раніше використовується за своїм призначенням. Він також є найбільшим замком.
- Всі непозначені лебеді-шипуни на Темзі належать королеві Єлизаветі II. Королівська родина встановила власність на лебедів ще в 12 столітті, коли їх подавали до столу як делікатес. Зараз птахів не їдять, а доглядають за ними Клеймувальники лебедів. А перший Королівський доглядач лебедів був призначений ще в XII столітті. Королеві з 1324 року також належать осетри, кити і дельфіни в прибережних водах Великобританії.
факти про Індію(Тадж-Махал,Храм Айратешвара, Річка Ганг, Пустеля Тар)
- Корови вільно прогулюються по вулицях індійських міст. Вони вважаються тут священними і часто носять «Тілак», символ удачі у індуїстів. Корови вважаються одними з семи прабатьків людства, та як від них можна отримувати молоко, так само як і від рідної матері.
- Танці є найбільш розвиненим видом мистецтва в Індії і є складовою частиною внутрішніх обрядів в кожному храмі. Індуїстські обрядові танці примітні експресивними рухами рук.
- Так популярна в наш час йога з'явилася в Індії близько 5000 років тому.
- Індія подарувала нам геометрію , алгебру , а також  систему чисел і шахи.
- До 1896 р. ніхто в світі, крім Індії не видобував  алмази.
факти Китай(Велика Китайська стіна,Площа Тяньаньмень,Оз. Лобнор, р. Янцзи)
- Саме в Китаї вперше з'явилися папір, компас, шовк, друк, фарфор , парашут , механічний годинник і це далеко не все.
- Територія Китаю розташовується в 5 часових поясах , але всі живуть по одному часу , через так звану економічну необхідність .
- Більшість американських і європейських підприємств перенесені в Китай через велику швидкість випуску продукції, і менших витрат на виробництво . Тепер напис «зроблено в Китаї» зустрічається повсюдно.
- Велика Китайська стіна найбільший пам'ятник архітектури , має довжину в 8 851 км.. Спочатку її створювали для захисту території від войовничих кочових племен.
- Китай з кожним роком втрачає більше 1000 км ² корисної території через розширення пустель , ними і так зайнята майже 1/3 країни. Тому з 1970 р. працює проект «Зелена китайська стіна » , зміст полягає в тому , щоб вибудувати на шляху пустелі масові загородження з дерев і чагарників.
- У Китаї нарахували близько 100 видів тварин , які не зустрічаються більше ніде. Найбільш відомі з них - це Ірбіс і Панда .
факти про Росію(Московський Кремль,Храм Василя Блаженного,Урал, оз. Байкал)
-  Державу із назвою Московія цар Петро І перейменував у Росію аж у XVIII столітті, в 1721 році.
- Росія - єдина в світі країна, яку омивають 12 морів.
-  Найглибше озеро на Землі знаходить в Росії. Щоб заповнити басейн озера Байкал водами всесвітньо відомих річок (Волга, Дон, Дніпро і Єнісей, Урал і Об, Ганг і Оріноко, Амазонка і Темза, Сена і Одер) необхідний 1 рік.
- Ладозьке озеро - найбільше в Європі . Його площа сягає 400 кв.м.
- Уральські гори, які поділяють Росію на Європейську і Азіатську частини - найдавніші гори в світі.
- Криголомне судно є російським винаходом. У 1864 році кронштадтський купець Крітнов зрізував носову частину у пароплава "Пайлет" так, щоб він міг "вибігати" на лід і обламувати його.

  Украї́на — держава у Східній Європі, у південно-західній частині Східноєвропейської рівнини. Площа становить 603 628 км². Найбільша країна, чия територія повністю лежить в Європі. Україна — унітарна держава. Вона складається з 24 областей, однієї автономної республіки Крим і двох міст з особливим статусом: Київ, столиця та найбільше місто, і Севастополь. Україна є парламентсько-президентською республікою з окремою законодавчою, виконавчою та судовою гілками влади. Найвищим органом державної влади є Верховна рада України, а главою держави — Президент України.
  За останнім переписом населення 2001 року в Україні проживало понад 48,4 млн осіб. З них 77,8 % становили українці, 17,3 % — росіяни і 4,9 % — представники інших національностей. Частка міського населення становила 32,5 млн осіб (67,2 %). Кількість жінок (53,7 %) переважала над кількістю чоловіків (46,3 %). Офіційною мовою в Україні є українська. В результаті багатовікового зросійщення[10] у східних і південних областях поширена російська мова. Більшість населення належить до християн східного обряду — православних і греко-католиків. Серед інших конфесій представлені римо-католицизм, протестантизм, іслам.
  Територія України лежить у помірно континентальній області помірного кліматичного поясу із зростанням континентальності з північного заходу на південний схід. Південний берег Криму виділяється в окремий регіон субтропічного клімату.  На території України протікає 63 119 річок і струмків загальною довжиною понад 206 тис. км, з них довжиною 10 км і більше — 3302[24]. Більшість річок належить до басейну Чорного і Азовського морів і лише з 2-х % території води мають стік до Балтійського басейну (Сян і Західний Буг з їх притоками). Головні ріки — Дніпро, Сіверський Донець, Південний Буг, Дністер, Дунай. Озер в країні близько 20 тис., з них лише 43 мають площу 10 км² і більше.
Цікаві факти про Україну
- В Україні найбільші в світі запаси марганцевої руди – 2.3 мільярда тон або близько 11% від всього світового запасу.
- Українці винайшли літак з найбільшою вантажопідйомністю в світі – Ан-255 “Мрія”. Спочатку він був розроблений для транспортування космічних апаратів, але зараз використовується виключно для вантажних перевезень.
- У 1710 році український гетьман Пилип Орлик представив “Пакти і Конституції прав і свобод Запорізької Січі”, які призначався для поділу влади на три гілки і регулювали права та обов’язки держави і громадян. Деякі дослідники вважають, що цей документ є однією з перших конституцій у світі.
- Український «Південмаш» (м. Дніпропетровськ) виробляє найбільш екологічні ракетоносії у світі. За їх допомогою у космос відправляють комерційні вантажі у рамках міжнародного проекту «Морський старт».
- Найдовша печера України носить назву «Оптимістична» і знаходиться на Поділлі. Це гіпсова печера на глибині 20 м протяжністю 216 км. Найдовша гіпсова печера у світі і друга за протяжністю взагалі, вона поступається лише Мамонтовій печері в США.
- В Україні, в містечку Рахові, в оточенні мальовничих Карпат знаходиться географічний центр Європи.









Немає коментарів:

Дописати коментар